Just nu

30 september, 2016

Hjärtat i det nya vardagsrummet i Selma stad

SelmasKulturhus_ext_160706_BW_low

På lördag presenterar GöteborgsLokaler de första skisserna på Göteborgs senaste offentliga byggnad, det nya stadsdelshuset i Selma stad. Hösten 2017 sätter vi spaden i jorden och under 2019 kommer stadsdelshuset med rum för kultur att öppna.

I omvandlingen av Selma Lagerlöfs Torg och det som skall bli Selma stad visas nu de första skisserna upp av det nya stadsdelshuset. Hela huset är som en tredimensionell stor scen där fasaden är formad som en enda stor ridå. Böljande ridå som öppnar sig här och där. Promenerar du förbi kan du titta in i huset och se en plats med liv.

Jonas Lissel, fastighetsförvaltare på GöteborgsLokaler och ansvarig för projektet berättar:

– Detta skall bli hjärtat i Selma stad. Platsen ligger mitt i nya stråket och är det första vi bygger.
Just nu pågår upphandlingar för byggnationen, den första gällande stomentreprenaden är redan klar. Huset är ritat av White arkitekter. När White fick uppdraget fascinerades de av det otroligt rika innehållet i huset. Uppdraget innebar att huset skall bidra till livet både utanför och inne. Inspirationen har arkitekterna främst hämtat från gatans och teaterns scen.

– Vi ville få till den positiva friktionen, där människor dimper in i varandra, att göra möten möjliga, säger Mattias Lind, arkitekt på White. Uppdraget har varit att huset skall vara livfullt, kreativt och vackert, samtidigt vill vi att huset skall känns gediget och robust.

Byggnadsmaterialet är betong med inslag av varma koppartoner. Stora glaspartier kommer släppa in mycket dagsljus. Och gestaltningen med ridåer återkommer även interiört.
– Tycker att vi har fått till en djärv arkitektur, en ikonbyggnad mitt i nya Selma stad. Ett hus för alla som är i och kommer till Backa, säger Robert Hörnquist, VD på GöteborgsLokaler.

Mattias Lind berättar vidare:
– Du ska se huset i en sekund och komma ihåg det.
Byggstarten är planerad till hösten 2017 och beräknad produktionstid är ca 18 månader.

– Att få till kombinationen med kultur och stadsdelsförvaltning i samma hus har varit roligt. Ett fantastiskt vägval av kommunen. Vi har fått vara lite kluriga för att hitta det som bidrar just till gränsöverskridande aktiviteter. Exempelvis flexibiliteten i att smart nyttja varandras ytor, säger Mattias Lind.

Imorgon lördag 1 oktober, är det familjedag på Selma Lagerlöfs Torg. Selma Center har öppet hus där alla får möjlighet att träffa representanter från dom olika bolagen som ska bygga Selma stad samt kika lite närmare på modellerna över den nya stadsdelen. Modell över nya stadsdelshuset med rum för kultur kommer också att finnas på plats och visas för första gången.

För vidare information, kontakta:
Jonas Lissel, fastighetsförvaltare GöteborgsLokaler, 031-335 01 25
Mattias Lind, arkitekt White, 0703-424502